Viktigheten av en fleksibel, brukervennlig hjemmeside

Postet av IdrettenOnline den 9. Apr 2018

Idretten er en fantastisk arena for aktivitet, konkurranse, kompetanseutvikling og engasjement. Det er ikke til å stikke under en stol at viktigheten av idretten er stor for det Norske samfunnet i sin helhet, men også for lokalsamfunnene rundt om kring i landet. Som idrettsklubb i Norge har man et ansvar om å holde aktiviteten høy, konkurransen spennende, kompetanseutviklingen bratt og ikke minst underholdningsverdien stor. I 2018 er skriftlige, billedlige og videografiske medier en mye større del av idretten enn den en gang var, og derfor har også klubbene i dag et større ansvar om å bruke tekster, bilder og video for å informere og engasjere.

Og der er klubbens egen hjemmeside en viktig del. På en hjemmeside kan man gjøre haugevis av informasjon tilgjengelig, det være seg viktig informasjon eller engasjerende informasjon. Å ha en klubbspesifikk plattform for å fremme klubbens arbeid, klubbens utvikling, klubbens historie og å fremme klubbens sponsorer er viktig. Hvorfor? Fordi internett er en stor del av nordmenns hverdag, og det er den beste måten å nå ut til eksisterende medlemmer, samt potensielle nye medlemmer.

Har ikke klubben din en hjemmeside enda? Føles det som en stor og omfattende jobb? Frykt ikke, det er en mye enklere prosess enn man skulle tro. Idretten har fått tilpasset løsninger for å gjøre jobben enklere for styreledere og andre styremedlemmer som jobber på frivillig basis. IdrettenOnline er en av disse, og vi går god for vår brukervennlighet og hvor enkelt det er å opprette en hjemmeside for ditt idrettslag!



Noen tips til hvordan å best utnytte en hjemmeside

Det finnes mange gode tips og dette er på ingen måte en fasit, men etter noen år i felt, har vi jo funnet noen enkle, men effektive, grep for å best fronte klubben sin på nett. 

Ved anskaffelse av ny hjemmeside er det viktig å fokusere på enkelhet og brukervennlighet, men også design. Ryddige sider, med god struktur og oppbygning, samt farger tilsvarende klubbens profil / logo er viktige elementer i en god klubbhjemmeside. Bruk gode, høyoppløselige bilder for blikkfang og tydelige overskrifter for å Fokuser på godt innhold. Både i nyhetsartikler og informasjon på sidene. Utnytt hjemmesidens publiseringssystem til det fulle, lag nyhetsartikler som er lettleste og interessant og skriv gode ingresser og bruk livlige bilder i artikkelen for at folk faktisk skal ta seg tid av hverdagen sin til å lese artiklene. Deleger gjerne ansvaret for hjemmesidens innhold videre til flere i klubbens styre eller lagledere og ildsjeler. Med IdrettenOnline klubbverktøy kan man enkelt opprette, redigere og publisere nyhetsartikler, samt enkelt delegere adgang til hjemmesidens redaktør-funksjon til medlemmer i styret/klubben som ønsker å bidra.

Fremheving av sponsorer er også veldig viktig, og kan være med på å øke sponsorinntektene, fordi man skaper en plattform for sponsorer å bli vist frem. Bruk en sponsor-widget, og legg til gode, høyoppløselige bilder med lenker til sponsorens nettsted. Da blir sponsorene happy!

I mange klubber er rekruttering et stort fokus og noe det vies mye tid til, men her er det også mye å hente. Det burde være enkelt å melde seg inn i en klubb, og enkel nettbasert innmelding er i våre øyne den beste tilnærmingen. Online betaling er en måte å enklere få medlemmene sine til å betale de nødvendige kontingentene, og er en viktig del av IdrettenOnline.

Som en integrasjonspartner av NIF har vi også et godkjent medlemssystem for administrasjon av medlemmer, innmeldinger/utmeldinger, utsendelse av avgifter og kontingenter og løsninger for familiemedlemsskap. Derfor mener vi at for å effektiv drive klubb er det særdeles viktig å ha et integrert medlemssystem i hjemmesideløsningen. Dette letter det administrative arbeidet, sørger for at «alle nødvendige innlogginger» er samlet på ett sted og gjør at dere som klubb kan gå vekk fra KlubbAdmin og MinIdrett med god samvittighet.

En god hjemmeside burde også inneholde kalenderfunksjoner, muligheter for påmelding til arrangementer, booking av ressurser, nettbutikk, kontaktskjema og dokumentarkiv for å nevne noen flere funksjoner som burde være tilgjengelige på en hjemmeside for et idrettslag.


Men vi har jo Facebook, er ikke det en god nok kanal?

Det stemmer nok til en viss grad, men gjennom Facebook har man begrensede muligheter til å reklamere for, og vise frem sponsorer, det er vanskelig å rekruttere nye medlemmer og informasjonen blir ofte kort og lite engasjerende. Facebook er en kanal hvor man lett kan nå ut til nåværende medlemmer, og man ser ofte umiddelbar effekt og respons, men blir ofte et hinder for potensielle nye medlemmer. Derfor anbefaler vi idrettslag å bruke Facebook på samme måte som eksempelvis Tiller Fotball gjør (https://www.facebook.com/TillerFotball/). De legger ut lenker til artiklene de skriver, og skriver en kort, men interesseskapende tekst på Facebook-innlegget for å få klikk på hjemmesiden. Hjemmesiden er jo en salgskanal av produktet klubben kan tilby, en rekrutteringskanal og en kanal hvor sponsorer får eksponering og jo flere sidevisninger, jo mer interessant blir det å være en sponsor som er representert på hjemmesidene.


«Jeg aner ikke hvor jeg skal starte, hva gjør jeg?»

Det er ingen avansert sak å sette i gang med oppbygging av nye hjemmesider. I hvert fall ikke med et verktøy som vårt. Dersom du som leder skal ta ansvaret selv, er det bare å ta kontakt med oss, og dersom det er en webansvarlig i styret / klubben, så er vi mer enn villig til å ta all dialog med vedkommende.

Vi anbefaler alle potensielle nye kunder å booke en helt uforpliktende demonstrasjon over telefon og skjermdeling, hvor vi i løpet av en klokketime (+/-) går gjennom både hjemmeside- og medlemsbiten av vårt system. Deretter er det bare å sette seg ned, bygge, skrive og strukturere, og vips så har klubben din en hjemmeside å være stolt av!